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  4. Modellbasierte optimale Mehrgrößenregelung und optimale Reglerparametrisierung für Luftsysteme von Pkw-Dieselmotoren
 
Zitierlink URN
https://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:gbv:46-00104667-18

Modellbasierte optimale Mehrgrößenregelung und optimale Reglerparametrisierung für Luftsysteme von Pkw-Dieselmotoren

Veröffentlichungsdatum
2015-07-15
Autoren
Kemper, Anna Elise  
Betreuer
Büskens, Christof  
Gutachter
Pannek, Jürgen  
Zusammenfassung
With legislation restricting emissions and customers increasing their demands, the air system of modern diesel engines has evolved into a complex system. Several coupled actuating and controlled variables have to be considered simultaneously in mathematical modelling and control. This thesis investigates the use of a linear-quadratic regulator (LQR) as a model-based, optimal, multivariable control for a diesel engine's air system. This technique is validated by results of simulation studies and on-board tests. The challenge of determining appropriate regulator parameters is addressed by a new method, which calculates optimal regulator parameters as the solution of suitable optimal control problems.
Schlagwörter
model-based control

; 

optimal control

; 

multivariable feedback control

; 

LQR control

; 

optimal parametrization

; 

regulator parameters

; 

turbocharged diesel engine
Institution
Universität Bremen  
Fachbereich
Fachbereich 03: Mathematik/Informatik (FB 03)  
Dokumenttyp
Dissertation
Zweitveröffentlichung
Nein
Sprache
Deutsch
Dateien
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Vorschaubild
Name

00104667-1.pdf

Size

6.48 MB

Format

Adobe PDF

Checksum

(MD5):2edc23d3d4b71f225572bd688c9a0d08

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