Grenzenlose Bildungspolitik? Empirische Evidenz für PISA als weltweites Leitbild für nationale Bildungsreformen
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Bieber Martens Niemann Windzio_Grenzenlose Bildungspolitik_2014_PDFA.pdf | 1.33 MB | Adobe PDF | View/Open |
Other Titles: | Boundary-less education policy? Empirical evidence for PISA as a world-wide model for national education reforms | Authors: | Bieber, Tonia Martens, Kerstin ![]() Niemann, Dennis ![]() Windzio, Michael ![]() |
Abstract: | Die OECD wird heute als maßgebliche Autorität im Politikfeld Bildung betrachtet. Dies ist insofern bemerkenswert, da diese internationale Organisation keinerlei formale Steuerungskapazitäten im Bildungsbereich besitzt und nationale Politikgestaltung lediglich mit weichen Governance-Mechanismen wie Benchmarking sowie der Verbreitung von Ideen und Informationen beeinflussen kann. Am Beispiel von PISA wird in diesem Beitrag veranschaulicht, wie die OECD hohe öffentliche Aufmerksamkeit erreicht und politischen Druck erzeugt, nationale Bildungspolitiken im Sinne der von PISA aufgezeigten Best Practices zu reformieren. Basierend auf den politikwissenschaftlichen Ansätzen zu Governance, Diffusion und Public Policy zeigen wir, wie das OECD-Benchmarking zur Verbreitung international anerkannter Bildungspraktiken beitragen und Bildungsreformen in verschiedenen Nationalstaaten wie Deutschland, der Schweiz und den USA beeinflussen konnte. Dabei können nationale politische Institutionen und historische Traditionen die Wirkkraft der internationalen Benchmarking-Prozesse lenken. The OECD is regarded as an authority in the field of contemporary education policy. This is particularly remarkable since this international organization does not have any binding governance instruments at its disposal. The OECD is just able to influence national policy-making with soft governance mechanisms. This article demonstrates that with its international education study ‘PISA’, the OECD was able to create public attention and political pressure to introduce national education reforms according to best practice examples as revealed with the help of PISA. Based on theoretical accounts on governance, diffusion, and public policy, it is shown that the OECD benchmarking substantially contributed to the diffusion of education practices and influenced education reforms at the national level in Germany, Switzerland, and the USA. Thereby, the impact of international benchmarking was moderated by domestic political institutions and historical traditions. |
Keywords: | Deutschland; Historischer Institutionalismus; OECD; PISA; Schweiz; soft governance; USA; Germany; Historical institutionalism; Switzerland | Issue Date: | 10-Jul-2014 | Publisher: | Springer | Journal/Edited collection: | Zeitschrift für Erziehungswissenschaft | Start page: | 1 | End page: | 27 | Type: | Artikel/Aufsatz | ISSN: | 1434-663X | Secondary publication: | yes | Document version: | Postprint | DOI: | 10.26092/elib/2172 | URN: | urn:nbn:de:gbv:46-elib68335 | Faculty: | Fachbereich 08: Sozialwissenschaften (FB 08) | Institute: | Institut für Interkulturelle und Internationale Studien (InIIS) |
Appears in Collections: | Forschungsdokumente |
Page view(s)
217
checked on Apr 2, 2025
Download(s)
187
checked on Apr 2, 2025
Google ScholarTM
Check
Items in Media are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.