Skip navigation
SuUB logo
DSpace logo

  • Home
  • Institutions
    • University of Bremen
    • City University of Applied Sciences
    • Bremerhaven University of Applied Sciences
  • Sign on to:
    • My Media
    • Receive email
      updates
    • Edit Account details

Citation link: https://doi.org/10.26092/elib/2172

Publisher DOI: https://doi.org/10.1007/s11618-014-0513-6
Bieber Martens Niemann Windzio_Grenzenlose Bildungspolitik_2014_PDFA.pdf
OpenAccess
 
copyright

Grenzenlose Bildungspolitik? Empirische Evidenz für PISA als weltweites Leitbild für nationale Bildungsreformen


File Description SizeFormat
Bieber Martens Niemann Windzio_Grenzenlose Bildungspolitik_2014_PDFA.pdf1.33 MBAdobe PDFView/Open
Other Titles: Boundary-less education policy? Empirical evidence for PISA as a world-wide model for national education reforms
Authors: Bieber, Tonia 
Martens, Kerstin  
Niemann, Dennis  
Windzio, Michael  
Abstract: 
Die OECD wird heute als maßgebliche Autorität im Politikfeld Bildung betrachtet. Dies ist insofern bemerkenswert, da diese internationale Organisation keinerlei formale Steuerungskapazitäten im Bildungsbereich besitzt und nationale Politikgestaltung lediglich mit weichen Governance-Mechanismen wie Benchmarking sowie der Verbreitung von Ideen und Informationen beeinflussen kann. Am Beispiel von PISA wird in diesem Beitrag veranschaulicht, wie die OECD hohe öffentliche Aufmerksamkeit erreicht und politischen Druck erzeugt, nationale Bildungspolitiken im Sinne der von PISA aufgezeigten Best Practices zu reformieren. Basierend auf den politikwissenschaftlichen Ansätzen zu Governance, Diffusion und Public Policy zeigen wir, wie das OECD-Benchmarking zur Verbreitung international anerkannter Bildungspraktiken beitragen und Bildungsreformen in verschiedenen Nationalstaaten wie Deutschland, der Schweiz und den USA beeinflussen konnte. Dabei können nationale politische Institutionen und historische Traditionen die Wirkkraft der internationalen Benchmarking-Prozesse lenken.

The OECD is regarded as an authority in the field of contemporary education policy. This is particularly remarkable since this international organization does not have any binding governance instruments at its disposal. The OECD is just able to influence national policy-making with soft governance mechanisms. This article demonstrates that with its international education study ‘PISA’, the OECD was able to create public attention and political pressure to introduce national education reforms according to best practice examples as revealed with the help of PISA. Based on theoretical accounts on governance, diffusion, and public policy, it is shown that the OECD benchmarking substantially contributed to the diffusion of education practices and influenced education reforms at the national level in Germany, Switzerland, and the USA. Thereby, the impact of international benchmarking was moderated by domestic political institutions and historical traditions.
Keywords: Deutschland; Historischer Institutionalismus; OECD; PISA; Schweiz; soft governance; USA; Germany; Historical institutionalism; Switzerland
Issue Date: 10-Jul-2014
Publisher: Springer
Journal/Edited collection: Zeitschrift für Erziehungswissenschaft 
Start page: 1
End page: 27
Type: Artikel/Aufsatz
ISSN: 1434-663X
Secondary publication: yes
DOI: 10.26092/elib/2172
URN: urn:nbn:de:gbv:46-elib68335
Faculty: Fachbereich 08: Sozialwissenschaften (FB 08) 
Institute: Institut für Interkulturelle und Internationale Studien (InIIS) 
Appears in Collections:Forschungsdokumente

  

Page view(s)

28
checked on May 30, 2023

Download(s)

11
checked on May 30, 2023

Google ScholarTM

Check


Items in Media are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Legal notice -Feedback -Data privacy
Media - Extension maintained and optimized by Logo 4SCIENCE